06.11.2006 - 15:53
...viittasi joku kirjoitukseeni jossa sanoin että raskaus tekee äidin.
Kyllä, minusta on raskaus tehnyt lapsilleni äidin. Pelkät sukusolut
eivät minusta äitiä tee. Ystäväni, joka on adoptoinut kaksi lasta
Kiinasta on odottaessaan noita lapsia kasvanut äidiksi, Lasten odotus
Kiinasta on ollut hänen "raskautensa". Hänellä tuo raskaus vain
on kestänyt enemmän kuin sen 9kk.
30.10.2006 - 12:16
Heh, olen selvästi vanhanaikainen kun oletan lasten menevän naimisiin
(viittaan ed. kirjoitukseen). Moniko menee naimisiin enää parinkymmenen
vuoden päästä, kysyn vaan. Tarkoitin ed. siis että menevät yhteen ja
tekevät mahdollisesti lapsia.
Tarvitsee varmaan evästää lapsia, kun tulevat siihen ikään, että
kysyvät sitten mahdolliselta kumppanilta ensitreffeillä etteivät vaan
ole lahjasolusta saaneet alkunsa *keventää huumorilla asiaa hän*
Soitin klinikalle tänään keskustellakseni viikonlopun mietteistä ja
sain ilmeisesti puhelimeen vastanneen naisen melkoisen hämmennyksiin
kysymyksilläni mitä hänelle esitin. Kyselin mm. myös
siittiöidenomistajan terveydestä ja siitä millä tavalla he varmistavat
mahdollisen tulevan perheen "terveyden" vai riittääkö heille se, että
pistetään tukku selteleitä tiskiin. Kerroin kyllä että tämä ei ole
millään tavalla kritiikkiä heitä kohtaan, vaan yleistä kriittistä
pohdintaa asian eettisyydestä. Kovin paljon en vastauksia saanut, koska
oikea ihminen ei ollut paikalla ja tämäkin oli kovin kiireinen. Kehotti
varaamaan uuden ajan psykologille jonka kanssa juttelin viime kerralla
ja pohtimaan vielä asiaa ja epäili etten ole valmis
munasolunluovutukseen... Siihen taas vastasin, että olen aikuinen
ihminen ja toki teen päätökseni itse ja tiedän mihin ryhdyn, mutta että
olen myös ihminen joka ei tyydy juuri koskaan pelkästään annettuun
informaatioon vaan kaivaa asiat juuriaan myöten (ts. olen varmasti
hankalampi kuin keskivertopotilas).
Selasin myös googlella informaatiota hyperstimulaatio-oireyhtymästä ja
sain tietää, että siihen voi todellakin kuolla, GREAT! Harvinaistahan
se on, mutta kuolema se on yksikin kuolema kun kohdalle sattuu.
Tästä täytyy vielä puhua klinikan edustajan kanssa, että moniko
prosentti/promille kuolee. Sairaalaan olen valmis joutumaan, että joku
saa kipeästi tarvitsemansa lapsen, mutta kuolemaan en kyllä ole valmis.
Tämähän käy entistä mielenkiintoisemmaksi.
29.10.2006 - 23:23
Kyllä, siitäkin puhuttiin että on olemassa riski siihen että sisarukset
menisivät keskenään naimisiin. Munasoluni voisivat lähteä ympäri
eurooppaa, jolloin riski naida sisaruksensa on pienempi. Mutta itse
kielsin viemästä munasolua suomen ulkopuolelle. Eli mahdollisesta
lapsesta/lapsista tulee suomalaisia, jolloin riski tietysti kasvaa.
Munasoluja voi luovuttaa 5 kertaa, ei enempää juuri sen vuoksi että em.
riski olisi pienempi.
Olin oikeastaan aika yllättynyt, että minulla kuitenkin on sananvaltaa
munasoluuni (mikä nyt jälkeenpäin ajateltuna on aika luonnollistakin
että voin määrätä, minkälaiselle parille soluni annan ja mihin maahan).
Olin jotenkin ajatellut, että minulla ei ole mitään oikeuksia määrätä,
mihin munasoluni menevät. Minun oikeastaan teki vielä mieli rajata myös
vastaanottajan ikä alle 40 vuoteen, mutten sitten kuitenkaan rajannut.
Minusta kaikenikäiset ovat sopivia äideiksi jos pystyvät tulemaan
raskaaksi.
29.10.2006 - 18:35
Kiitoksia kommenteista =) Tuskin tosiaan kukaan kovinkaan
ajattelemattomasti jakaa solujaan, mutta moniko todella miettii mitä
niiden kysymyksien takana on jotka luovuttajalle esitetään? En tiedä.
En tunne ketään muita munasolunluovutusta harkinneita
Psykologista nyt enemmän. Ko. henkilö oli oikein mukava nainen, koko
"tentti" tuntui lähinnä jutustelulta ja hän sai minut rentoutumaan ja
puhumaan vapaasti. Yleensä olen aina varuillani vieraan ihmisen kanssa,
vaikka muuten sosiallinen olenkin. Hän kysyi esim. mitä mieltä mieheni
on luovutuksesta ja miten olen ajatellut lapsia? Aionko kertoa
lapsilleni munasolunluovutuksesta? Itse asiassa olin ajatellut olla
kertomatta lapsille koko asiasta. Eihän se heitä kosketa. Mutta
toisaalta, jos annan luvan siihen että mahdollisesta luovutuksesta
syntyvä lapsi/lapset voivat ottaa minuun yhteyttä 18 vuotta
täytettyään, niin joskus voi olla edessä se tosiasia että lapsieni
puolisisarus/-sisarukset ovat oven takana (noin niin kuin
kuvannollisesti siis... kyllähän tietysti mahdollinen yhteydenotto
tapahtuu ihan muulla tavalla kuin yllättäen oven taakse
tulemalla). No, siinä tapauksessa ajattelin kertoa lapsilleni
vasta, jos yhteydenotto joskus tulee. En osaa kuvitella tilannetta että
kertoisin omille lapsilleni muutaman vuoden kuluttua, että "Kuulkaapas
nyt lapsukaiset, teillä voi olla pari sisar- tai velipuolta tuolla
maailmalla..." :-D Mies onneksi on "helpompi nakki", hän on
aikuinen ja hyväksyy täysin sen, luovutanpa munasoluja tai en. Hänen
kanssaan olen voinut keskustella asiasta nyt, pienten lasten kanssa
keskusteleminen on tässä vaiheessa turhaa. Psykologi tenttasi
myös sitä, missä vaiheessa soluista tulee lapsi? Mikä tekee naisesta
äidin? Perintötekijätkö? Minulle asia on hyvin selvä ja yksinkertainen:
Raskaus tekee äidin. Minulle munasolu ei ole lapsi, se on vain osa
perintötekijöitäni. Minulle se mahdollisesti syntyvä lapsi ei ole muuta
kuin jonkun lapsi jonka tekee mielenkiintoiseksi se, että hänellä on
minun perintötekijäni. Hän voi olla tosi kiva tyttö tai poika, mutta
hän ei ole perheenjäsen. En ole vielä päättänyt, annanko
luvan ottaa minuun yhteyttä kun lapsi täyttää 18 vuotta. Toisaalta
ymmärrän, että identiteetin kehittymisen kannalta ja muutenkin silkasta
mielenkiinnosta voi lapsi haluta tietää, millainen on hänen... ööh,
miten sen nyt sanoisi, biologinen äitinsä? (sanotaan nyt noin, vaikkei
se tunnu oikealta sanoa niin, hänellähän on jo äiti olemassa!) Mitä jos
tuolla lapsella on jotain odotuksia meidän "sukulaisten" suhteen,
ovathan lapseni biologisesti hänen puolisisaruksiaan. Siinäpä taas
mietittävää. Palaamme asiaan vielä, nyt lasten iltapalapuuhat ja nukuttamiset kutsuvat.
28.10.2006 - 11:13
Täällä ollaan. Hmm. Homma venyy pitkäksi, sopivaa aikaa ei oikein
tahtonut löytyä. Viimein sain työaikani sovittua niin että
klinikallekin se sopi.
Ensin oli gynekologin käynti. Hän selitti tarkkaan, mitä tulee
tapahtumaan hoidon aikana, myöskin hoidon riskit kerrottiin selkeästi.
Ultralla katsottiin munasarjat ja kohtu, kaikki kunnossa. Hänelle
taisin olla pelkkä elävä munasolu *heh* Sitten kävin
psykologilla joka kyseli kaikenlaista, mm. siitä, mitä mieltä itse olen
luovuttamastani munasolusta ja mitä sitten jos munasolusta syntynyt
henkilö haluaa joskus ottaa yhteyttä minuun jne. jne. (Kirjoitan tästä
lisää ehkä myöhemmin, mutta nyt eettinen pohdiskelu täyttää ajatukseni
joten jatkan siitä) Kaiken kaikkiaan henkilökunta oli todella mukavaa ja asiallista. Kaikki oli kunnossa ja olen sopiva luovuttajaksi.
Minulle vain tuli olo, että onko tämä eettisesti oikea ratkaisu.
Munasolun luovutus sinällään on ihan hyvä juttu. Jos on joku joka sen
tarvitsee niin ok, mutta onko oikein että yksityinen klinikka pistää
rahoiksi minun munasoluillani ja lapsettomien tarpeella saada lapsi? Ei
nimittäin ihan pikkurahalla ollut sitäkään klinikkaa rakennettu :-/ En
varmaan kauhean paljon väärässä ole siinä että aika paljon saa maksaa
munasolun siirrosta, todellisuudessa minulla ei ole aavistustakaan
hinnasta, mitä sellainen maksaa. Itse en siis edes tiedä mitä saan
mahdollisesta munasolun luovutuksesta, minun ei ole tarkoitus tällä
rahastaa, takana on puhdas halu auttaa. Minua mietityttää
myöskin se, että luovuttajalta kysellään hyvin tarkkaan terveydentila
ja suvussa olevat sairaudet. Luonnollisesti täytyy tietää, ettei mitään
perinnöllisiä sairauksia tai tarttuvia tauteja ole luovuttajalla, mutta
esim. allergiat minua ihmetyttää. Oikeasti kun esim. heinänuha tai
muutama ruoka-aineallergia ei ole mikään sairaus tai este hyvälle
elämälle. Vastaanottajapariskunta haluaa kipeästi lapsen, mutteivät
mahdollisesti allergista lasta. Eikö alleginen lapsi ole yhtä hyvä kuin
ei-allerginen lapsi? Saako rahalla valita sellaisen lapsen(tai tässä
tapauksessa munasolun) kuin haluaa. Kuitenkaan kukaan ei tarkista sitä
mitkä ovat siittiöiden omistajan sairaudet... Onko tarkoitus saada
aikaan täydellinen lapsi, vai hankkia täydellinen munasolu??? Kukaan ei
varmaan ymmärrä pointtia mitä ajan takaa, mutta kirjoitus on yritys
ottaa selville se, onko tämä eettisesti oikeaa toimintaa? Siis se, että
yksityinen klinikka hakee täydellistä luovuttajaa voidakseen kaupata
hänen munasoluaan kipeästi lasta haluavalle pariskunalle...
Niin ja kuka tarkistaa, puhuuko munasolunluovuttaja totta? Hänhän voi
puhua vaikka ummet lammet siitä kuinka terve on ja sitten kuitenkin
puoli sukua voi sairastaa esim. perinnöllistä silmäsairautta tms.
Myös luovutuksen turvallisuus on yksi mietitytävä asia: 5 naista
sadasta saa hyperin ja heistä 3-5 joutuu sairaalaan sen vuoksi hoitoon.
Kuolemat ovat minulle ? Siihen en edes saanut vastausta, voiko tähän
kuolla? Sanottiin jotain epämääräistä että todella harvoin. Mikä on
harvoin? Yhtäkkiä huomaankin joutuneeni tämän
luovutusasian kanssa syvemmille vesille kuin olisin koskaan
kuvitellutkaan. No, minähän tunnen itseni ja tiedän, että haluan aina
kaivella kaikki asiat pohjamutia myöten ennen päätöksentekoa. Ryvetään
nyt sitten kunnolla *HEH* Mutta palaamme taas asiaan, nyt työt kutsuvat.
22.09.2006 - 23:41
Täällä ollaan, edelleen. Työ on vaan pitänyt niin otteessaan, että olen
suurin piirtei luhistunut ylimääräiseen työhön. Mutta onneksi nyt alkaa
taas helpottaa. Luovutus on edelleen suunnitelmissa. Ensimmäisen ajan
jouduin perumaan työesteiden vuoksi, mutta menossa ollaan uudelleen.
Katsoin eilen (vai oliko se toissapäivänä?) televisiosta
munasolunluovutuksesta, kohdunvuokrauksesta jne. ohjelmaa. Minusta
tuolla Jenkkilässä on melkoisen paljon kaupallisempia nämä asiat kuin
täällä Suomessa. Itse asiassa alkoi ihan "sylettää" koko touhu. Itse
kun ei tästä paljon palkkaa saa, liekö edes hyvän mielen? Pelkään että
hormonit tekevät tehtävänsä ja nyyhkin joka asiasta, kuten aina kun
hormonit heittelevät.
Toisaalta olen myös varmempi asiasta, jos vaan munasolut saadaan
kerättyä suht`kivuttomasti, niin mikä jottei. Ei se nyt voi niin iso
juttu olla. Nyt väsyttää, täytyy mennä nukkumaan kun huomenna täytyy
nousta kisoihin tosi aikaisi. Palaillaan!
16.08.2006 - 09:48
Uusi aamu, uudet mietteet. Heti aamusta minua mietitytti se, että
pitäisikö minun kertoa munasolunluovutuksesta kavereilleni vai olla
asiasta ihan hiljaa? Ystäväni, jolla on ollut vaikeuksia raskaaksi
tulemisen kanssa, oli meillä eilen kylässä. Hänelle sanoinkin, että
olen ryhtymässä munasolun luovutukseen. Hän oli todella iloinen, mutta
miten suhtautuvat muut ystäväni? Koetaanko tämä asia positiiviseksi?
Entä työpaikkani? Pitäisikö minun kertoa asiasta esimiehille? Teen
kolmivuorotyötä terveydenhuollon alalla, joten jollain tavalla tämä voi
myös vaikuttaa työhöni. Jos minulle tulee mahdollisia sivuoireita
hoidoista ja joudun jäämään pois töistä, ymmärtääkö työnantaja kun
kyseessä on tietyllä tavalla "itse aiheutettu" sairaus?
15.08.2006 - 21:19
Jos minulta kysytään että haluanko, että mahdollinen tuleva lapsi saa
tietää luovuttajan nimen täyttäessään 18 niin mitä vastaan? Tämäkin on
kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, miksi lapsen pitäisi saada tietää
nimeni? Enhän ole hänen äitinsä sanan oikeassa merkityksessä.
Minullahan ei ole luovutuksen jälkeen oikeuksia sukusoluihini, miksi
lapsella olisi oikeus minuun? Toisaalta taas, miksi en antaisi lapsen
löytää minua jos hän niin haluaa? Olisihan se erikoista, jos 18 vuoden
päästä oven takana olisi sellainen vaaleatukkainen, puhelias nuori
nainen tai ihan jotain muuta: hiljainen ahdistuneen näköinen nainen
joka syyttäisi minua elämänsä pilaamisesta ja väittäisi olleen parempi
jos en olisi soluani luovuttanut.
Vastaus kysymykseeni jää vielä auki. En osaa vielä päättää, mikä olisi parasta.
Miksi sukusolujen luovutus on naiselle vaikeampi juttu, vai onko?
ainakin tuntuu että spermanluovutus sujuu ilman sen suurempia
pohdintoja, vai sujuuko? Johtuuko tämä perinpohjainen pohdinta vain
siitä että munasolujen luovutukseen tarvitaan huomattavasti enemmän
aikaa ja vaivaa kuin sperman luovutukseen. Tämähän ei käy muutamassa
minuutissa, vaan vaatii hormonihoitoja ja kivuliaita(?) toimenpiteitä.
Niin, sekin tuli mieleen että vaikka tämä on minulle täysin pyyteetöntä
hommaa josta en saa kuin kulukorvaukset, niin mitä hyötyy se
yksityinen klinikka joka munasoluni "myy"? Paljonko kärsii tuo
lapseton pariskunta?
15.08.2006 - 20:24
Nyt se on sitten tehty: Ensi kontakti lapsettomuusklinikkaan munasolunluovutus -asiassa.
Siihen meni monta monituista vuotta että viimein sain aikaiseksi.
Minulle on ollut aina hyvin selvää se että voisin luovuttaa
munasolujani. Miksikö?
- Vierestä lapsettomuutta seuranneena tiedän jotain siitä, kuinka kipeä
tuo kokemus on heille jotka eivät lasta saa omin avuin/ ollenkaan
- En aio enää tehdä yhtään lasta. Kolme riittää. Tällä hetkellä tuntuu,
että en fyysisesti jaksaisi enää yhtään raskautta, synnytystä enkä
pikkulapsiaikaa. Siis: Minä en itse tee enää munasoluillani mitään,
miksi en antaisi niitä tarvitsevalle?
- Lapseni ovat minulle rikkaus ja jos voin toiminnallani auttaa jotakuta lapsen hankinnassa niin toki sen teen
Siinä nuo ensimmäiset mieleentulleet syyt. Kuitenkaan asia ei ole
yksinkertainen, ei se ole kuin verenluovutus, kysehän on omista
sukusoluistani, biologisesti ajateltuna omasta lapsestani. Toisaalta,
ei se kyllä ole minun lapseni. Siihen tarvitaan jotain muuta kuin
sukusolut. Vasta raskaus ja synnytys tekee äidin (adoptiolapsia
odottaessa se "raskausaika" vaan on välillä kovin pitkä). En koe
luopuvani lapsestani: lasta ei minulle ole, eikä tule.
Puhelimitse sain asiallista tietoa prosessista: Haussa on siis alle
35v, terve, normaali kuukautiskierto, sopiva paino-pituussuhde,
tupakoimaton ja suvussa ei perinnöllisiä sairauksia, mielellään
luovuttajalla saisi olla omia lapsia. Jos alkukriteerit täyttyvät (ja
täyttyiväthän ne), tehdään gynekologin tarkastus ja psykologin
"haastattelu", jonka jälkeen voin vielä miettiä haluanko todella
luovuttaa munasolujani. Etsin tietoa munasolunluovutuksesta myös
netistä. Periaatteessa tietoa luovutuksesta löytyy, mutta niitä
todellisia kokemuksia siitä miltä se tuntuu fyysisesti ja henkisesti,
niitä en ole vielä onnistunut löytämään. Niinpä päätin perustaa blogin
aiheesta itse.
Miehelleni ilmoitin asiasta vasta tuon ensimmäisen puhelun jälkeen.
Kysyin häneltä suoraan, että "Mitä olet mieltä siitä jos luovuttaisin
munasolujani?" Mies suhtautui asiaan rauhallisesti ja hetken
harkittuaan sanoi että "luovuta vaan, siitä voi olla jollekulle suuri
ilo, niin kuin meillekin on". No, se helpotti jo paljon asiaa, tässä
jutussa ei tarvitse olla mukana yksin.
Nyt jännittää ja vähän pelottaakin. Tuleeko minulle
hyperstimulaatio-oireyhtymä, hormoneista jotuvia raivokohtauksia,
turpoanko pullaksi? Pelkään myös itse toimenpidettä: Jos se sattuu
kovasti (niin, sillähän ei ole mitään merkitystä että olen kaksi
kolmesta lapsesta synnyttänyt ilman mitään kivunlievityksiä... tämä on
ihan eri juttu :-) ), inhottaa ja pelottaa piikit. Tarvitsen ainakin
sellaiset kivunlievitykset etten tajua munasolujen keräyksestä yhtään
mitään.
Mitään ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta haluan kuulla lisää. Aika
fynekologille ja psykologille on varattu. Puhelu käynnisti ison
prosessin itsessäni: olenko todella tähän valmis?
|
Kirjoittaja
Reilu kolmekymppinen kolmen lapsen äiti ryhtyy munasolun luovutukseen, vai ryhtyykö?
Mietteitä lapsettomuudesta ja eettistä pohdintaa munasolujen luovutuksesta
|